Με αφορμή το νέο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στον τομέα της Παιδείας, η ΔΑΠ- ΝΔΦΚ διοργάνωσε την πρώτη της διαδικτυακή ημερίδα, η οποία ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία.

Στην πρόσκληση της παράταξής μας συμμετείχαν εκατοντάδες νέοι, που είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν και να συζητήσουν για θέματα της επικαιρότητας. Πάνω από 900 ήταν οι συνολικές εγγραφές ενώ σε κάθε πάνελ συνδέθηκαν περίπου 350 μέλη της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ από ολόκληρη την Ελλάδα αλλά και φοιτητές που δεν είναι μέλη της παράταξης, οι οποίοι εγγράφηκαν για να παρακολουθήσουν το συγκεκριμένο σεμινάριο και σε κάποιες θεματικές ξεπέρασαν και τους 450 ταυτοχρόνως.

Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, φοιτητές από ολόκληρη την Ελλάδα είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τους ομιλητές, δείχνοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις εισηγήσεις και να θέσουν τις ερωτήσεις τους.

Στην πρώτη θεματική, κεντρική ομιλήτρια ήταν η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η οποία αφού έδωσε θερμά συγχαρητήρια για το εγχείρημα τόσο στον Πρόεδρο της ΟΝΝΕΔ Παύλο Μαρινάκη, όσο και στον Γραμματέα της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ Κώστα Τσιαγκλιώτη, αναφέρθηκε στο νέο νομοσχέδιο και στην προσπάθεια ανατροπής χρόνιων παθογενειών στα ελληνικά Πανεπιστήμια.

Η Υπουργός πραγματοποίησε μια σύντομη παρουσίαση για τις αλλαγές που θα φέρει το νέο νομοσχέδιο, υπογραμμίζοντας τις νέες ρυθμίσεις, που θα αφορούν τόσο την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση όσο και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Μάλιστα ανέφερε πως πολλές από τις προτάσεις που τέθηκαν προς διαβούλευση ήταν και προτάσεις της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ. Τα προβλήματα που εντοπίζονται στο ρυθμό αποφοίτησης καθώς και στις βάσεις εισαγωγείς οδήγησαν στις νέες ρυθμίσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία στόχο έχει να ανοίξει νέες διόδους στους υποψήφιους φοιτητές και να τους βοηθήσει να καταλήξουν σε μια σχολή η οποία θα αντικατοπτρίζει τις ικανότητές τους. Αναφορικά με την επαναφορά της ελάχιστης βάσης εισαγωγής η Υπουργός ανέφερε πως αυτό δεν θα επηρεάσει τους φοιτητές στην προετοιμασία τους φέτος, καθώς αυτή θα προκύπτει μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Κατά τη διάρκεια της θεματικής ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ζήτημα της ειδικής ομάδας προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Σε σχετική ερώτηση του Διευθυντή του parapolitika.gr Γιώργη Νόκου, ο οποίος συμμετείχε ως συντονιστής, η Υπουργός τόνισε ότι το σώμα αυτό θα λειτουργεί υπό την σκέπη της Αστυνομίας, αλλά θα προσαρμοστεί στις ιδιαιτερότητες του χώρου του Πανεπιστημίου. Επιπλέον, διαμήνυσε την ύπαρξη ειδικού αριθμού αναφοράς έκνομων περιστατικών από τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να υπάρξει επέμβαση του ειδικού σώματος φύλαξης.

Στην επόμενη θεματική, προσκεκλημένος ήταν ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, ο οποίος αναφέρθηκε στο ρόλο των Συμπράξεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα ως μοχλού ανάπτυξης και στην εφαρμογή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ τόνισε ότι οι ΣΔΙΤ αποτελούν πλεονέκτημα στην προσπάθεια αναβάθμισης των Πανεπιστημίων μέσα από νέα project,που θα δώσουν σε όλους τους νέους καλύτερες προοπτικές κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Σε ερώτηση του Διευθυντή του liberal.gr Γιώργου Φιντικάκη αλλά και των φοιτητών, ο αν. Υπουργός αναφέρθηκε σε συγκεκριμένες επενδύσεις που ήδη έχουν δρομολογηθεί στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, υπογραμμίζοντας πως η αύξηση των υποδομών και ιδιαιτέρως σε ό, τι αφορά τις φοιτητικές εστίες είναι πρώτη προτεραιότητα, μιας και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, που θα βοηθήσουν  στην ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας.

Με συντονιστή τον δημοσιογράφο Γιώργο Μιχαηλίδη, σειρά είχε η θεματική ενότητα με βασικό ομιλητή τον Διοικητή του ΟΑΕΔ κ. Σπύρο Πρωτοψάλτη, ο οποίος αναφέρθηκε στην  αναδιάρθρωση των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ και τις ενέργειες που προωθούνται για τη συνεχή επιμόρφωση των ανέργων με στόχο όχι απλώς την εύρεση εργασίας, αλλά την ουσιαστική τους ένταξη σε ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον με βάση τις δεξιότητες τους. Ο Διοικητής του Οργανισμού δήλωσε: «Δυστυχώς τα αρχικά του ΟΑΕΔ έχουν ταυτιστεί με την ανεργία και όχι με την απασχόληση και αυτό είναι που προσπαθούμε να αλλάξουμε. Έχουμε ήδη αναβαθμίσει τις επενδύσεις μας για την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων όσων αναζητούν απασχόληση, ενώ έχουμε δημιουργήσει προγράμματα τα οποία δίνουν επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις προκειμένου να έχουν κίνητρο να αυξήσουν τις προσλήψεις».

Η τέταρτη κατά σειρά θεματική ενότητα είχε ως προσκεκλημένο τον Υπουργό Επικρατείας & Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη. Οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να θέσουν τα ερωτήματα τους σχετικά με το ρόλο της τεχνολογίας στην αναβάθμιση των πανεπιστημίων, καθώς και για τις ψηφιακές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ακαδημαϊκή ελληνική κοινότητα. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, την οποία συντόνισε ο δημοσιογράφος του ΣΚΑΙ και της ηλεκτρονικής εφημερίδας Political Γιώργος Ευγενίδης, ο Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στις προκλήσεις, στις οποίες καλούνται να ανταπεξέλθουν τα πανεπιστήμια στην αυγή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης.

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η σημερινή συζήτηση είναι μια πολύ καλή αφορμή για να ανοίξουμε μια κουβέντα για το μέλλον. Ποιοτικά ακόμα τώρα ξεκινάμε να αλλάζουμε αιώνα σε κάποια πράγματα παρά το γεγονός ότι το ημερολόγιό μας δείχνει 2021. Κάποιοι βρίσκονται ακόμα και σήμερα σε σύγκρουση με τις εξελίξεις της εποχής. Πρέπει να σταματήσουμε να τοποθετούμαστε για τα «τοτέμ» του παρελθόντος αλλά για τις προκλήσεις του μέλλοντος. Η χώρα μας έχει ανθρώπους και υποδομές για να ξεχωρίσει και τώρα έχει και τη μέθοδο».

Βασικά θέματα της συζήτησης, όπως προέκυψαν μέσα από τις ερωτήσεις των φοιτητών ήταν πώς θα διαφοροποιηθεί η μορφή της εκπαίδευσης και αν τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν εκτάκτως λόγω της πανδημίας θα παραμείνουν στη ζωή μας.

Ταυτόχρονα, έγινε λόγος για το πώς μπορεί το Πανεπιστήμιο να συνδεθεί αποτελεσματικά με την αγορά εργασίας, με τον κ. Πιερρακάκη να αναφέρει πως η ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης είναι κάτι που ήρθε για να μείνει και πως οι ιδέες που γεννιούνται μέσα στα πανεπιστήμια πρέπει να αξιοποιούνται από επιχειρήσεις ή να γίνονται οι ίδιες επιχειρήσεις. Με τον τρόπο αυτό, η Ελλάδα θα εξελιχθεί σε μια χώρα που θα έχει κλείσει τις εκκρεμότητές της με το παρελθόν, αλλάζοντας το παραγωγικό της μοντέλο.

Σε ερώτηση του Γιώργου Ευγενίδη για το ποιες υπηρεσίες και δομές του Πανεπιστημίου μπορούν να εξυπηρετούν τους φοιτητές «με ένα κλικ», ο Υπουργός δήλωσε πως βρίσκεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για την εκπόνηση ενός σχεδίου για την αυτοματοποίηση της αλληλεπίδρασης φοιτητών και γραμματείας, μέσω μιας ειδικής πλατφόρμας που θα επιτρέπει την απευθείας εξυπηρέτησή τους.»

Ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος Χρήστος Ταραντίλης, ο οποίος ήταν ο βασικός προσκεκλημένος της επόμενης θεματικής, παρουσίασε στους φοιτητές τις βασικές έννοιες στρατηγικού σχεδιασμού. Κύρια σημεία της τοποθέτησης του Κυβερνητικού Εκπροσώπου ο οποίος έδωσε συγχαρητήρια στη ΔΑΠ ΝΔΦΚ για την ιδέα και την υλοποίησή της ήταν τα εξής:

Ο βαθμός εκπλήρωσης του «Θεμελιώδους Σκοπού» καθορίζει και τον βαθμό αποτελεσματικότητας της «Στρατηγικής». Ο «Θεμελιώδης Σκοπός» εκφράζει ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης της ομάδας/του οργανισμού για τους άλλους, για την κοινωνία και γιατί ο λόγος αυτός είναι σημαντικός. Ο «Θεμελιώδης Σκοπός» εκφράζει τι κάνει ο οργανισμός και γιατί το κάνει.

Η «Στρατηγική» καθορίζει τι πρέπει να κάνεις για να ικανοποιήσεις τον «Θεμελιώδη Σκοπό».

Τα συστατικά της Στρατηγικής μιας ομάδας/ενός οργανισμού: είναι τα ακόλουθα

1ο Συστατικό της Στρατηγικής είναι «το Όραμα». «Το Όραμα» εκφράζει πως επιθυμούμε να είναι η ομάδα/ο οργανισμός σε 3-5 χρόνια από σήμερα. Αποτελεί την ενέργεια, με τη βοήθεια της οποίας τα μέλη της ομάδας/του οργανισμού επιδιώκουν την επίτευξη υψηλών επιδόσεων.

2ο Συστατικό της Στρατηγικής είναι το «Στρατηγικό Πλάνο». Το «Στρατηγικό Πλάνο» καθορίζει ποια προβλήματα και ποιες λύσεις πρέπει να υλοποιηθούν, ώστε να ικανοποιηθεί ο «Θεμελιώδης Σκοπός».

3ο Συστατικό της Στρατηγικής είναι οι «Οργανωσιακές Ικανότητες». Οι «Οργανωσιακές Ικανότητες» εκφράζουν τις ικανότητες που πρέπει να έχει μια ομάδα/ένας οργανισμός ώστε να υλοποιηθούν οι λύσεις που καθορίζονται στο «Στρατηγικό Πλάνο».

Η ανάπτυξη των «Οργανωσιακών Ικανοτήτων» εξαρτάται από τη σωστή αξιοποίηση των ακόλουθων Πόρων, δηλαδή:

  • Από την «Κουλτούρα» που θα σχεδιάσει ο/η επικεφαλής της ομάδας/οργανισμού. Η «Κουλτούρα» καθορίζει τι θεωρεί ο/η επικεφαλής σωστό και τι λάθος, τι σημαντικό και τι ασήμαντο , τι κατάλληλο και τι ακατάλληλο, ποιες είναι οι προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν.
  • Από τους «Ανθρώπους» της ομάδας/οργανισμού. Οι «Άνθρωποι» εκφράζουν την αξία των γνώσεων και των εμπειριών που απαιτούνται ώστε να εκτελεστεί το απαιτούμενο έργο στον οργανισμό.
  • Από το πως δομείται η εργασία που παράγεται («Δομή») δηλαδή ποιος κάνει τι, ποιος είναι υπεύθυνος για τι, ποιος αποφασίζει τι, ποιος αναφέρεται σε ποιον.
  • Από τις «Διαδικασίες», δηλαδή τις δραστηριότητες και τις ενέργειες που εκτελούνται από τα άτομα της ομάδας για την εκτέλεση ενός έργου (project).

Η αξιοποίηση των «Πόρων» εξαρτάται από τη σωστή καθοδήγηση των «Συστημάτων Διοίκησης». Τα «Συστήματα Διοίκησης» περιλαμβάνουν τις διοικητικές υποδομές, τις τεχνολογίες, τα πληροφοριακά συστήματα και τις διαδικασίες αξιολόγησης της απόδοσης των μελών της ομάδας/του οργανισμού.

Η Γενική Γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευση και Ειδικής Αγωγής Αναστασία- Σίσσυ Γκίκα ήταν η βασική ομιλήτρια της τελευταίας θεματικής ενότητας «Ισότιμη Πρόσβαση στην Εκπαίδευση». Η Γενική Γραμματέας ευχαρίστησε θερμά τους διοργανωτές για την πρόσκληση να συμμετέχει στην ενημερωτική αυτή εκδήλωση, όπου παρουσίασε ζητήματα συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους τους νέους ανθρώπους και ενημέρωσε τους συμμετέχοντες για τη συμβολή του Υ.ΠΑΙ.Θ. στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, απαντώντας στις ερωτήσεις τους για την προσβασιμότητα, την τηλεκπαίδευση, τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία, κ.ά. ανταλλάσσοντας απόψεις στο πλαίσιο των προσπαθειών για ένα καλύτερο αύριο στην εκπαίδευση και την κοινωνία.

Ο Πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ Παύλος Μαρινάκης ευχαρίστησε όλους τους προσκεκλημένους και τους συμμετέχοντες για τις ενδιαφέρουσες συζητήσεις και δήλωσε: «Είμαστε πολύ υπερήφανοι που οι προτάσεις μας γίνονται νόμοι του κράτους και με αυτό τον τρόπο συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός ελεύθερου σύγχρονου και εξωστρεφούς δημόσιου πανεπιστημίου. Η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών στηρίζει αυτές τις αλλαγές και όσες έρχονται, καθώς και πρωτοβουλίες όπως η διοργάνωση της σημερινής επιμορφωτικής ημερίδας. Στόχος όλων μας είναι η καθιέρωση τέτοιων πρωτοβουλιών, μιας και οι νέοι αποτελούν όχι μόνο το μέλλον αλλά και το δυναμικό παρόν της χώρας μας.»

Ο Γραμματέας της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ Κώστας Τσαγκλιώτης ανέφερε: « Η σημερινή δράση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ είναι μόνο η αρχή μιας σειράς πρωτοβουλιών που θα ακολουθήσουν με γνώμονα την επιμόρφωση των νέων σε θέματα της επικαιρότητας. Η μεγάλη συμμετοχή και η θετική απόκριση στη διαδικτυακή ημερίδα αποτελεί για εμάς την αναγνώριση στην προσπάθεια που καταβάλλουμε για σύγχρονα ελληνικά Πανεπιστήμια και μας οπλίζει με δύναμη για να συνεχίσουμε.»

Τις θεματικές συζητήσεις χαιρέτισαν με τη σειρά τους και οι αναπληρωτές Γραμματείς της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ Χάρης Τσίρας και Σταμάτης Σταμέλος ενώ ρόλο συντονιστή ανέλαβαν τα μέλη της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ Άγγελος Μακρής, Μαρία Πεντάρη, Κατερίνα Κορωνιά, Κωνσταντίνα Ρηγάτου, Δήμητρα Μπαδογιάννη και Αλέξανδρος Μόσχος.

Στη συζήτηση συμμετείχαν οι δημοσιογράφοι: Γιώργης Νόκος Διευθυντής του parapolitika.gr, Γιώργος Φιντικάκης Διευθυντής του liberal.gr, Γιώργος Μιχαηλίδης (protothema.gr), Γιώργος Ευγενίδης (ΣΚΑΪ, Εφημερίδα Political), Σταμάτης Ζαχαρός (Action24, Parapolitika FM) και Ανδρέας Παπαδημητρίου Διευθυντής Σύνταξης του thepresident.gr, τους οποίους ευχαριστούμε θερμά.